اولین ابرکشتی تفریحی جهان با سوخت هیدروژن در هلند آزمایش میشود
پروژه 821 یک ابرقایق تفریحی لوکس است که به زودی فناوری موتور سوخت هیدروژنی دوستدار محیط زیست خود را آزمایش خواهد کرد. Feadship این کشتی را در پایگاه خود در آمستردام به آب انداخت. این بزرگترین قایق موتوری ساخته شده در هلند است.
هیدروژن اغلب یکی از بزرگترین جایگزین های انرژی در آینده در نظر گرفته شده است. با وجود قدرت بالای این سوخت در کاربردهای روزمره، هیدروژن دارای ایرادات زیادی است که تا رفع آنها نمی توان انتظار داشت نقش بسزایی در اقتصاد داشته باشد.
پروژه 821 این در 15 می سال جاری راه اندازی شد و هدف آن جابجایی مرزهای فناوری سوخت هیدروژن در صنعت ابر کشتی است. اهمیت این پروژه این است که هیچ پروتکل و مقرراتی در زمینه ذخیره سازی هیدروژن و قطعات مربوط به سیستم های پیل سوختی وجود ندارد.
Feadship در حال کار با سهامداران در صنعت ابرکشتی برای دستیابی به چشم اندازی برای پروتکل ها و مقررات فن آوری سوخت هیدروژن برای کشتی های بیش از 100 متر طول است.
چالش های استفاده از سوخت هیدروژن در ابر کشتی ها
پیل های سوختی هیدروژنی از زمانی که در ماموریت های آپولو مورد استفاده قرار گرفتند، وجود داشته اند. اما آنها هرگز در حمل و نقل استفاده نشدند. حداقل نه در مقیاس بزرگ.
در پروژه 821 چالش هایی برای این فناوری وجود دارد. حتی در یک کشتی با این اندازه، ذخیره هیدروژن کار آسانی نیست. هیدروژن یک منبع انرژی بسیار کارآمد است، اما چگالی آن تنها یک دهم سوخت دیزل است و حجم زیادی را اشغال می کند. همچنین باید در دمای ۲۵۳- درجه سانتیگراد و تحت فشار نگهداری شود.
در پروژه 821، کشتی باید بیش از چهار تن هیدروژن برای تامین انرژی 16 پیل سوختی برای تولید جریان مستقیم حمل کند. این تنها بخش کوچکی از مشکل است. هیدروژن می تواند فلزات را شکننده کند، که در چنین سیستم هایی یک خطر بزرگ است.
این فناوری احتراق نیاز به دودکش های تهویه خاصی دارد که بخار آب تولید شده را حذف می کند. به همین دلیل، طراحی بدنه کشتی بسیار طولانی ضروری بود. علاوه بر این، کشتی باید قادر به حمل متانول نیز باشد تا در صورت تمام شدن هیدروژن، انرژی پیل های سوختی تامین شود.
با این حال، هیدروژن نمی تواند تمام برق مورد نیاز یک کشتی را تولید کند. این سوخت فقط می تواند کشتی را در فواصل بسیار کوتاه با سرعت کمتر از 10 گره (18 کیلومتر در ساعت) به حرکت درآورد. این مقدار فقط برای ورود یا خروج از بندر و یا عبور از مناطق حساس زمین شناسی کافی است.
در عوض، هیدروژن عمدتاً برای “هتل بار” استفاده می شود. این شامل تمام انرژی مورد نیاز به غیر از نیروی محرکه است. مثلا احترام گذاشتن و خونسردی. Feadship می گوید که هیدروژن 78 درصد از این برق را تامین می کند. به این ترتیب کشتی می تواند یک هفته بدون آلودگی و صدا در بندر کار کند.