15

جزییات جدید از متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری – تابناک


به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در پی سوالات و ابهامات مطرح شده اخیرا در فضای مجازی و رسانه ای کشور در خصوص اعمال تناسب حقوق بازنشستگان کشوری و موانع اجرای برنامه هفتم توسعه (سابق) برنامه هفتم توسعه) نکات زیر جهت شفاف سازی افکار عمومی و اطلاع مشمولان صندوق بازنشستگی کشوری منتشر می شود.

خبر تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری چیست؟

همانطور که اشاره کردید، در بند الحاقی ماده 29 قانون برنامه هفتم توسعه آمده است: «به منظور پرداخت عادلانه حقوق کارکنان و مستمری بگیران و تناسب حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق و پاداش مستمر کسر مشابه و دولت موظف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را اجرا کند. این افزایش 1403 در سال اول معادل 40 درصد و در سال های دوم و سوم هر کدام 30 درصد خواهد بود که این تفاوت 90 درصد خواهد بود.

اما بر خلاف اخبار و اطلاعات ارائه شده در فضای مجازی و برخی کانال های بازنشستگی، برنامه هفتم توسعه به دلیل ایراداتی که شورای محترم نگهبان به تعدادی از مواد آن وارد کرده است، تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ نشده است. لذا تا زمانی که به دولت ابلاغ نشده و مراحل دادرسی که قطعا مستمری بگیران محترم با توجه به سوابق خدمت دولتی خود از آن مطلع هستند، امکان اجرای صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان نهاد اجرایی نیز در این خصوص وجود ندارد. با پیگیری‌های مکرر و حضور مستمر در جلسات و جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی، اجرای این بند از برنامه هفتم توسعه تا زمان ابلاغ این قانون و آیین‌نامه‌های مربوطه از نظر قانونی امکان‌پذیر نیست.

آیا به محض ابلاغ برنامه هفتم پیشرفت، امکان صدور و اجرای اقدامات اصلاحی تناسبی در اعمال بند الحاقی ماده ۲۹ وجود دارد؟

اصولاً پس از ابلاغ قانون، «آیین نامه اجرایی آن» باید از سازمان اداری و کار، سازمان برنامه و بودجه با همکاری دستگاه های اجرایی تهیه، تدوین و به تصویب شورای محترم کشوری برسد. سپس این قانون برای اجرا به صندوق های بازنشستگی (کشوری، لشگری و فولاد) ارائه و ابلاغ می شود و این صندوق ها نیز بر اساس آیین نامه اجرایی و جداول پیوست نسبت به صدور احکام تعدیل تناسب اقدام خواهند کرد.

آیا در خصوص تدوین و تدوین آیین نامه از سوی سازمان اداری و کار اقداماتی صورت گرفته است؟

سازمان اداری و استخدامی به همراه سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از اواخر سال گذشته جلسات متعددی را برگزار کرده اند. اما با توجه به ابهام اساسی و کلی ماده ۲۹ و همچنین عدم ابلاغ برنامه هفتم توسعه، آیین نامه مربوطه همچنان قطعی و ابلاغ نشده است که در توئیت اخیر آقای منظور نیز به آن اشاره شده است. محترم سازمان برنامه و بودجه که: آیین نامه اجرایی یکسان سازی حقوق بازنشستگان از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه در مرحله نهایی است. پس از تصویب این مصوبه در شورای دولت، اجرای آن آغاز خواهد شد.»

گیج کننده ترین جنبه های تناسب چیست؟

همانطور که از متن مقاله مربوطه مشخص است؛ در قسمت فوقانی ماده ۲۹ آمده است که «برای عدالت در حقوق مستخدمین و مستمری بگیران…» که باید توضیح داد که:

الف) منشأ اصلی تفاوت حقوق مستمری بگیران از دستگاه های اجرایی، وجود تفاوت ها و تبعیض های قابل توجه در حقوق و مزایای آنان در حین کار است که از قضا ریشه قانونی نیز دارد. بنابراین به نظر می رسد در حالی که برخی از دستگاه های اجرایی تحت عناوین مختلف از مقررات عمومی کار جدا شده و نظام حقوق و حقوق و مزایای خاص خود را دارند، تبعیض ها و گلایه مندی های بازنشستگان ادامه خواهد داشت. بنابراین هر اقدامی برای رفع شکاف درآمدی مستمری بگیران باید با اصلاح نظام پرداخت دستمزد و مزایای کار و همچنین مهار تورم و ایجاد تعادل در درآمد و هزینه زندگی آغاز شود. در غیر این صورت، این دومینوی مستمر و غیرقابل توقف خواهد بود، تناسب واقعی مستمری بگیران محقق نخواهد شد و این دومینوی افزایش، تبعیض دستمزد و اختلاف دستمزد ادامه خواهد داشت.

ب) با توجه به اینکه بیش از 400 هزار نفر از مشمولان صندوق مستمری بگیر یا مستمری بگیر و 13 هزار و 264 نفر از کارافتاده هستند، بنابراین در صورت عدم تغییر قانون، این تعداد در فرآیند سهمیه بندی بلا استفاده می ماند، زیرا در این صورت و در قوانین، این امر از نظر حقوقی، توسعه قانون و مغایر با نص صریح قانون است و تکلیف بیش از حد تلقی می شود. لذا قابل ابطال توسط دیوان عدالت اداری و مراجع نظارتی می باشد.

ج) همچنین در برخی موارد، تعریف روشن و واضحی از اطلاق وجود ندارد: مثلاً حذف عبارت میانگین – مستخدم مشابه و مساوی، یعنی مستمری بگیرانی که کارمند مساوی و مشابه ندارند، مانند. -کارکنان و بازنشستگان سازمان های منحل شده یا نحوه رتبه بندی حدود 900 هزار معلم بازنشسته بازنشسته قبل از 31/06/1400 (قبل از دهه 30 تا مهر 1400) و عدم وجود شاخصی برای تعیین رتبه های پنج گانه که مشابه آن تعریف می کنند. کارمند برابر نمونه هایی از عدم قطعیت های موجود هستند که باید اصلاح شوند

چه تعداد از بازنشستگان مشمول طرح تناسب هستند و در سال اول اجرای برنامه (40 درصد اجرا) چه میزان اعتبار برای صدور و اجرای احکام آنها نیاز است؟

تعداد سوابق جاری تا پایان 1402/12/29 بیش از 1700000 نفر می باشد که در سال اول اجرای برنامه تنها برای این تعداد مستمری بگیر کشوری لازم است حدود 54 فقره وام اعتباری بابت تناسب تامین و بازپرداخت شود. . آنچه در برنامه اعلام شده مبلغ 50 حمات برای سه صندوق ملی، ارتش و فولاد است.

آیا اقداماتی برای تعیین و اعلام بار مالی توسط صندوق بازنشستگی کشوری انجام می شود؟

این صندوق از بهمن ماه سال گذشته که بحث پیش بینی اعتبار مورد نیاز صندوق مطرح شد، محاسبات بیمه ای را بر اساس میانگین حقوق کارکنان مشمول مالیات خود و در ارتباط با سیستم های مختلف پرداخت و بر اساس سیستمی دقیق و در دسترس انجام داده است. داده ها. با توجه به میانگین حقوق بازنشستگان تا سال 1402، مبالغ و اعتبارات مورد نیاز صندوق بر اساس فایل اطلاعات ماهانه محاسبه و به ارگان ها و نهادهای ذیربط از جمله هیات مدیره صندوق، هیات مدیره تامین اجتماعی ارسال می شد. , سازمان برنامه و بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اعلام کرد کمیته اجتماعی شورای اسلامی و دیوان محاسبات در صندوق بازنشستگی مستقر هستند. همچنین در اسفندماه سال گذشته به عنوان بودجه مورد نیاز صندوق برای سال جاری (1403) همراه با عبارت «بر حسب اعطای اعتبار» (به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور) ، این موضوع برای اولین بار در بودجه صندوق گنجانده شد.

اعتبار تعیین شده در بند (ر) تبصره (6) قانون بودجه 1403 مشمول یک درصد مالیات بر ارزش افزوده مربوط به کدام یک از صندوق های بازنشستگی است؟

این اعتبار در 50 سجاف برای تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری، ارتش و فولاد در نظر گرفته شده است.

آیا صندوق های فولاد یا لشگری اقدامی برای اجرای تناسب انجام داده اند؟

خیر، سند قانونی تعدیل حقوق مستمری بگیران عزیز برنامه پیشرفت هفتم است که هنوز ابلاغ نشده و بار مالی آن نیز در بند (ر) تبصره 6 قانون بودجه سنواتی است، بنابراین تا زمان ابلاغ طرح و تدوین اساسنامه هیچ یک از صندوق های لشگری و فولاد کشور اصولاً فولاد الگوی عمل در این زمینه ندارد و منابع مالی تعیین شده متعلق به هر سه صندوق هنوز تامین و پرداخت نشده است. .

صلاحیت پرداخت حق پایان خدمت به کارکنان بازنشسته به ویژه برای تحصیل و آموزش که خارج از رتبه بندی مابه التفاوت پرداخت می شود چیست؟

به استناد مفاد ماده 107 قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری کارکنان کشوری مصوب 26/2/1375 و مفاد ق. ماده 1 اصلاحیه 27.11.1380 در این خصوص از محل اعتبارات بودجه در محل خدمت و در هر سال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق بابت مزایای مستمر (تا سی سال) پرداخت می شود. بنابراین بازنشستگان محترم از جمله معلمان محترم آموزش و پرورش باید مطالبات خود را برای پاداش پایان خدمت از اداره مربوطه در محل خدمت خود پیگیری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا